Alasivun pääkuva

Lehdistöarvostelut – Les Misérables

”Tyylipuhdas veto, olkaat hyvät! Onneksi olkoon, Tampere. Saitte pesunkestävän Les Misérables -musikaalin, joka sarjassaan toimii kuin häkä. (…)

Oopperatenori Tero Harjunniemi hurmaa pääroolissa rangaistusvanki Jean Valjeanina (…) Teatterikorkeakoululainen Jonas Saari nousi pikkuroolista ja paikkasi komeasti toisen pääroolin. Tästä miehestä kuulemme vielä. Mariusta esittävä Tomi Metsäketo on Les Misérablesissa kuin kotonaan, vahva näyttämökokemus näkyy.”

AAMULEHTI, Anu Ala-Korpela

 

 

Tampereen Teatterin Les Misérables on ennen muuta vahvojen laulajien juhlaa. Tamperelaistenori Tero Harjunniemi tulkitsee mykistävällä tavalla rangaistusvangista arvostetuksi porvariksi kohoavan Jean Valjeanin tunneskaalaltaan laajat laulunumerot. (…)

Javertin rooliin loikannut näyttelijäopiskelija Jonas Saari muodostaa täydellisen parin Harjunniemen kanssa. (….) Harjunniemen ja Saaren yhteiset kohtaukset ovat silkkaa nautintoa. (…)
Samaa nautintoa tarjoilevat rosvopäällikön tyttären Époninen roolissa hiuksia nostattavaa työtä tekevä Saara Lehtonen sekä kapinallista ylioppilasjohtajaa selkein painotuksin näyttelevä Samuel Harjanne.”

HELSINGIN SANOMAT, Lauri Meri

 

”Tampereen Les Misérables peittoaa Hollywood-version (…) Tom Hooperin elokuva on miehitetty tähdillä, ei laulajilla. Russell Crowe Javertina ja Hugh Jackman, mutta kumpikaan heistä ei yllä laulussa eikä karismassa Tampereen Teatterin ensi-illassa Javertina laulaneen Jonas Saaren tai Jean Valjeanina loistaneen Tero Harjunniemen tasolle. (…)

 

Ville Majamaa on Thénardierina valovuosia Cohenin edellä karismassa, iskussa ja ajoituksessa. Myös Ritva Jalonen Madame Thénardierinä voittaa täydellisesti Hollywood-version Helena Bonham Carterin.

 

TT:n lavaversio on muutenkin paljon paremmin kasassa ja tiukemmassa iskussa kuin Hooperin 2,5 tuntinen elokuva, joka tuntuu elävän version jälkeen löysältä ja tahmealta. TT:n versiossa pituutta ei edes huomaa, niin upeasti se imaisee katsojan hyvän ja pahan kysymysten äärelle.”

AAMULEHTI VALO, Markus Määttänen

 

 

Tero Harjunniemi laulaa Jean Valjeanin musiikillisesti haastavan roolin valtavan komeasti. Valjeanin arkkivihollisen Javertin roolissa ensi-illassa nähtiin teatterikorkeakoulussa opiskeleva Jonas Saari, koska Söder Lillkung sairastui. Mistään ei näkynyt, että saappaat olisivat liian suuret, päinvastoin, todella varma ja karismaattinen suoritus nuorelta näyttelijältä. (…) 

Esitys on kuin hyvin rasvattu kone, jonka jokainen ratas pyörii juuri niin kuin pitääkin. Kaikesta näkee, että nyt on tehty loppuun saakka hiottu tuote, joka menee takuuvarmasti yleisöönsä.”

KESKISUOMALAINEN, Katri Kekäläinen

 

 

”Mariusta esittävä Tomi Metsäketo on Les Misérablesissa kuin kotonaan, vahva näyttämökokemus näkyy. Metsäketo sopii täydellisesti musikaalirakastajaksi, älkää enää päästäkö häntä enää pois musikaalinäyttämöltä.”

SATAKUNNAN KANSA, Anu Ala-Korpela

 

 

”Nääs erinomainen Kurjat. Les Misérables on tunteen juhlaa. Tampereen Teatterin suosikkimusikaalin kirkkaimpana tähtenä loistaa Jean Valjeania esittävä Tero Harjunniemi. (…) Menkää länteen, hyvät ihmiset, länteen! Näin on nyt hyvä syy sanoa, sillä Tampereen Teatteri on tehnyt maailmanluokan Les Misérablesin, joka ei kalpene edes viime keväänä nähdyn valkokangasmusikaalin rinnalla.”

ETELÄ-SUOMEN SANOMAT, Ilkka Kuosmanen

 

 

Les Misérables on teatterivuoden must (…) Odotukset täyttyvät, koska henkilöhahmot ovat juuri sellaisia kuin olla pitääkin, ja musiikki soi taivaallisesti.”

KYMEN SANOMAT, Soili Hämäläinen

 

 

”Som helhet är Les Misérables en fullträff för Tampereen Teatteri. Musikalen kommer säkert att bli en långkörare och kassamagnet. Den är väl värd en teaterresa till Tammerfors!”

VASABLADET, Lisbeth Nyström

 

 

Les Misérablesin melodiat ovat korviahivelevän kauniita ja musiikissa on jylhää dramaattisuutta, joka koskettaa syvälle sielun syövereitä. Tampereen-tulkinnan ehdoton tähti on pääroolin rangaistusvanki Jean Valjean, jota tamperelainen oopperatenori Tero Harjunniemi tulkitsi huikean intensiivisesti. (…)

 

Ensi-illassa Lillkungia tuurasi hienosti nuori Jonas Saari. Saaren suoritus muodosti riittävän vastavoiman Harjunniemelle, ja miesten yhteisissä kohtauksissa oli kipinää. Solistisia tähtihetkiä olivat myös Ele Millistferin Fantine ja Saara Lehtosen Éponine. Erityisesti Lehtonen on hieno esimerkki siitä, kuinka nuori musiikkiteatterikoulutuksemme tuottaa jo nyt teknisesti taitavia ja teatteri-ilmaisullisesti vahvoja ammattilaisia musiikkilavoille.”

KESKIPOHJANMAA, Jussi Kareinen

 

 

”Musiikki on hyvää. Sitä soitetaan hyvin. Sitä lauletaan hyvin”

DEMOKRAATTI, Pertti Julkunen

 

 

”Tampereen Teatteri teki näyttämöiden kultakimpaleesta kiinnostavan timantin.”

KOTIMAA, Elisa af Hällström

 

 

”Syksyn helmi (…) Upeaääninen Tero Harjunniemi oli täydellisen uskottava vaativassa roolissaan. Ritva Jalosen ja Ville Majamaan hersyvä yhteistyö toi väriä ja värinää esitykseen. Kuorokohtaukset saivat ihon kananlihalle, niin hienolta ne yläparvelle kuulostivat ja näyttivät. (…) Erityismaininnan ansaitsevat myös lahjakkaat, montussa musisoineet muusikot Jussi Vahvaselänjohdolla.”

NOKIAN UUTISET, Pirjo Helne

 

 

Tero Harjunniemi loistaa kotikaupunkinsa musikaalitähtenä (…) Tero Hajunniemen Jean Valjean on täynnä lämpöä ja pakottomasti eteenpäin soljuvaa musiikkia. Upean Harjunniemen näytteleminen on korutonta, mutta läsnä olevaa. (…)

Jussi Vahvaselän orkesteri paahtaa montussa enkelim’äisellä pieteetillä laulajia tukien. Kuoro-osuudet soivat vahvoina ja komeina. Les Misérables on hyvä syy liikuttua sydänjuuriaan myöten.”

YLÖJÄRVEN UUTISET, Päivi Kuokkanen

 

 

Les Misérables – upea musikaali Tampereella. Parasta mitä olen nähnyt Tampereen Teatterissa. Les Misérables tarjoaa taisteluja barrikadeilla, romantiikkaa ja kyyneleitä, suurta aatteen paloa ja ihmisen halua tehdä hyvää.

 

Tamperelainen tenori Tenori Harjunniemi kuljettaa Jean Valjeanin upeasti läpi vuosien. Virolainen Ele Millistfer on herkkä Fantine. Tomi Metsäketo Mariuksena astuu esiin illan edetessä ja kruunaa romanttiset kohtaukset. Lava on täynnä taitavia laulajia. Illan kuluessa moni saa oman hetkensä parrasvaloissa, kuten Saara Lehtonen surullisen kohtalon Époninena. Alkuvoimansa esitys saa kuitenkin mahtavasta ensemblestä.”

PIRKKALAINEN, Antti Jokinen

 

 

”Tampereen Teatterissa juhlittiin riemukkaissa tunnelmissa talon kaikkien aikojen suurinta produktiota Les Misérables -musikaalia. Esityksen kiitetyin sankari oli rangaistusvanki Jean Valjeanin esittäjä, tamperelainen tenori Tero Harjunniemi. Huikea tulkinta toi 42-vuotiaan miehen kertaheitolla suuren yleisön tietoisuuteen.

ME NAISET, Kaisa Eerola

 

 

”Victor Hugon romaaniin perustuva musikaali vetoaa tunteisiin. Koskettavat ja taitavat tulkinnat heruttavat kyyneleitä, ja pääteemat soivat mielessä pitkään.”

KOTIVINKKI

 

 

TÄTÄ MUSIKAALIA on odotettu jo pitkään. Ja kyllä kannatti odottaa! Les Misérables -musikaali piti otteessaan alusta alkaen ja seurasin esitystä herkeämättä. Ihailin, kuinka kohtauksesta toiseen siirryttiin niin saumattomasti ja lavalla tapahtui koko ajan. Hiottua ja vakuuttavaa.

 

Tero Harjunniemen (Jean Valjean) laulu kosketti enkä voinut välttyä silmieni kostumiselta, ja Tomi Metsäkedon (Marius) äänestä ei vain voi olla pitämättä. Naisista teki suuren vaikutuksen erityisesti Saara Lehtonen (Éponine). Yhteislaulut kuulostivat upeilta, kun lava täyttyi useista laulajista.

 

Les Misérables -musikaalissa on kaikki, mitä tarvitaan hyvään tarinaan. Rakkautta unohtamatta. Hupaisuutta esitykseen toivat Ville Majamaan Thénardier ja Ritva Jalosen Madame Thénardier. Aivan loistava pari.”

KESKUSTORI.fi, Satu Hakala

 

 

”Tampereen teatterin ensi-iltaesityksen parasta antia olivat rangaistusvanki Jean Valjean (Tero Harjunniemi) ja hänen vastavoimansa poliisimies Javertin (Jonas Saari) yhteiset kohtaukset. Päähenkilöiden välinen jännite oli kohdillaan, ja molempien laulajien artikulaatio oli selkeää sekä painotukset täsmällisiä.

Alunperin Javertin roolissa oli tarkoitus nähdä Sören Lillkung, mutta sairastapauksen vuoksi hän ei päässyt paikalle. Lillkungin puuttumista ei huomannut, sillä Saaren Javert-tulkinta oli erittäin karismaattinen ja varma. Teatterikorkeakoulussa opiskelevalta Saarelta on lupa odottaa suuria perjantaisen suorituksen valossa.

Pääkaksikon ohella illan tähtinä loistivat Époninena esiintynyt Saara Lehtonen, joka hurmasi laulullaan ja välittömällä olemuksellaan, sekä lapsitähdet, joista varsinkin katupoika Cavrochetin roolissa nähty Niilo Karppinen oli erityisen vaikuttava. Myös musikaalin ainoat “pahikset”, majatalon isäntä Thénardier (Ville Majamaa) sekä hänen vaimonsa madame Thénardier (Ritva Jalonen) antoivat esitykselle särmää ja riemastuttivat tunnelmaa “vastenmielisellä olemuksellaan”. Majamaan ja Jalosen hulluttelua oli nautinto katsella.”

AMUSA Kulttuuritori, juttulinkki

 

 

”Pirkanmaan Broadwaylle kannattaa tulla kauempaakin, sillä tämä maailman suosituimpiin musikaaleihin kuuluva, Victor Hugon romaaniin pohjautuva, Alain Boublilin ja Claude-Michel Schönbergin musikaali on tarkasti ja oivaltavasti ohjattu, ja mikä parasta, hyvien ammattilaulajien, kuoron ja orkesterin voimin erinomaisesti esitetty.”

KANSAN UUTISET Verkkolehti, Siskotuulikki Toijonen, juttulinkki

 

 

Blogiarvostelut

Panu Rajalan blogi 13.9.2013

Some Superfluous Opinions

Teatterikärpäsen puraisuja

Elämän teatteria

One Night in Theatre

Tampester Teatro

Teatterin alivuokralainen

Varje dag är en dag för musikaler