Alasivun pääkuva

Lehdistöarvostelut – New Karleby

”Viimeistään nyt uskaltaa sanoa, että Leea Klemolan arktinen trilogia on 2000-luvun merkittävimpiä suomalaisia teatteritapahtumia. Mutta mikä tekee siitä sitten niin ainutlaatuisen?
Ensimmäisenä nousee esiin Klemolan rohkeus ja tinkimätön ”ota tai jätä” -asenne. Hänen henkilöhahmonsa ovat kaunistelemattomia ja epäkorrekteja, eivätkä kalastele yleisön sympatiaa. Samaa harkittua rosoisuutta on myös näytelmien dramaturgiassa.
Leea Klemola uskaltaa myös ajatella isosti. Hänen näytelmänsä ovat täynnä arkipäivän metafysiikkaa. Ne menevät salaviisaalla tavalla ihmisyyden ytimiin ja välillä jopa kosmiselle tasolle pitäen silti jalat maassa… Todellisen taiteilijan tavoin Klemola luo kokonaisia maailmoja.”

AAMULEHTI, Jussi Suvanto

 

 

”Esityksen vahvana pohjavirtana kulkee myyttinen yhteys johonkin ihmisen alkuhämärään. Se repii kestämätöntä nykyihmiskuvaa riekaleiksi sellaisella vapautuneella vimmalla ja huumorilla, että vastaavaa kokee harvoin…
New Karleby on hurja, yhtä aikaa haiseva ja runollinen matka. Se liikuttelee rinnakkain suuria, järkälemäisiä ja pieniä, näennäisesti mitättömiä arkisia teemoja. Syntyy vastustamatonta polyfoniaa…
Ja siksi, niin traagista ja mahdotonta kuin se onkin, me katsojat olemme yhtä auttamattomasti riippuvaisia muista kuin huojuvan Afrikka-nimisen bussin matkustajat. Onneksi se New Karlebyssä kerrotaan järkyttävän hauskasti.”

HELSINGIN SANOMAT, Maria Säkö

 

 

”Tosikkoja arktisen trilogian päätösosa närkästyttänee. Epäsovinnaisen huumorin ystävät puolestaan eivät voi olla nauttimatta holtittomasta sekamelskasta, joka potkii tieltään kaikki säännöt ja normit…
Vaikka Leea Klemolan lavalle jättämiä jälkiä seuraa paikoin silmät lautasen kokoisina, teossarjan tarkoitus ei liene shokeeraus.
Trilogian nyrjähtäneessä, mutta kokonaisessa maailmassa outous on niin sisäsyntyisiä, että se muuttuu äkkiä normaaliudeksi. Hurmaavan sekopäinen saaga ylistää loppuun asti äärimmilleen venyvää sallivuutta ja ymmärrystä.”

KESKISUOMALAINEN, Anu Puska

 
”Trilogia herättää suomalaisessa teatterissa poikkeuksellista fanitusta, pelkkä hahmon saapuminen lavalle tai edellisiin osiin viittaava repliikki nostattaa remakan naurun ja väliaplodit. Mutta vaikka aikaisemmat osat olisivat jääneet näkemättä, ei kannata hukata tilaisuutta sukeltaa mukaan Klemoloiden luomaan absurdin vinksahtaneeseen ja räävittömän humoristiseen, mutta totuudellisuudessaan ravisuttelevaan maailmaan.”

TURUN SANOMAT, Eeva Kemppi

 
”Klemoloiden teksti on monitasoinen ja huokuu merkityksiä. Katsoja joutuu lujille: tapahtumat ja kieli ovat hurjia, rohkeita, likaisia ja räävittömiä. Mutta jollain oudolla tavalla sillä on puhdistava vaikutus.”

POHJALAINEN, Katariina Fleming

 
”New Karleby on täysin omanlaistaan teatteria, ja Tampereen Teatterille pitääkin antaa pisteet rohkeudesta ottaa ohjelmistoonsa turvallisten perusdraamojen ja komedioiden rinnalle jotain näinkin vaarallista.
Klemoloiden teokset väistävät kaikenlaista määrittelyä ja jakavat katsojien mielipiteet äärilaidasta toiseen. Näytelmät, tämä viimeinen eritoten, eivät perustu konventioihin tai draaman lakeihin vaan ovat tunteita herättäviä runsaudensarvia, joissa langanpäitä on enemmän kuin ehtii poimia.”

HÄMEEN SANOMAT, Katri Kekäläinen

 
”Esitys on tinkimätön ja lahjomaton.: ota tai jätä. Esityksen ilmaisuvolyymi on vahva, jopa raaka. Sitä kautta löytyy koomisia piirteitä ja katsojan onneksi jopa tragikoomisia aineksia… Kylmäksi New Karleby ei jätä ketään.”

ILKKA, Olli-Pekka Ulkuniemi

 
”…Noin, olen varoittanut. Nyt voitte puhtain mielin mennä katsomaan tämän kaupungin hienointa teatteria.”

AL Valo, Nina Lehtinen

 
”Teos on ikimuistoinen kokemus”

KANSAN UUTISET, Sirpa Koskinen

 
”New Karlebystä tulee arvatenkin hitti kuten Kokkolasta ja Kohti kylmempää -näytelmistäkin. Ne ovat tietynlaisella kulttimaineellaan vetäneet teatteriin luultavasti myös paljon sellaista porukkaa, joka harvemmin siellä viihtyy. Jo pelkästään se riittäisi ansioksi trilogialle, mutta on paljon muitakin. Erityisesti sen antama esimerkki, että konventioiden romuttaminen ja vapaapudottelu voi tuottaa hienoa, erilaista teatteria.”

UUTISPÄIVÄ DEMARI, Rolf Bamberg

 
”Leea Klemola on taiteilijana ehdoton ja kuvia kumartelematon. Suomalainen teatteri tarvitsee hänen kaltaisiaan asialleen intohimoisesti omistautuvia tekijöitä ja rajojen rikkojia. Tampereen Teatteri antoi Klemolalle täyden taiteellisen vapauden, ja tuloksena on teatterihistoriaamme jäävä kolmen esityksen kokonaisuus joka ravisuttaa sopivasti rakenteita ja herättää ihmisissä mielipiteitä. Tätä taiteen kuuluukin tehdä.”

KESKIPOHJANMAA, Jussi Kareinen

 
”Leea Klemola saa New Karlebyssä otteen sellaisesta huumorin lajista, jota ei juuri näy julkisessa kulttuurissa. Tuntuu tyrmistyttävältä, miten ohjaaja hallitsee miesten huumorin elementit…Missä Klemola on siihen tutustunut? Ei missään, veikkaisin. Hänen huumori-intuitiotaan on pakko sanoa nerokkaaksi….
Näyttelijät työskentelevät Klemolan ohjauksessa lämmintä ymmärrystä pullollaan. Roolit risteytyvät, sukupuolet sekoittuvat, muodot muuttuvat. Tahallisesti huono maku paljastuu tarkaksi tyylitajuksi. Arvot ja valtasuhteet kääntyvät nurin, ottamisesta tulee antamista.”

SUOMEN KUVALEHTI, Pertti Julkunen