Alasivun pääkuva

Lehdistöarvostelut – Villikalkkuna

”Villikalkkuna nappaa kiinni, rutistaa ja pysäyttää juuri tähän hetkeen. – – Mikko Viherjuurensuomentama ja ohjaama tuore Broadway-hitti on hyvin kitkerää naurua, mutta juuri kitkeryys maistuu kaikkein voimaannuttavimmalta naurun lajilta ja häätää ajan tehokkaimmin tiehensä. – –Ernamo ja Kinnunen vievät kaikesta mielensä pahoittavina ikäihmisinä heti mukanaan niin parina kuin yksitellen. Kun mukaan heitetään vielä Elina Rintalan nuorempi Masha ja Martti Manninenärsyttävän timmillä kropalla ja naamalla siunattu Piikki, saa aika potkun persuuksilleen. – –Durang miksaa sekaan vielä Aliisa Pulkkisen Cassandran, joka on siivoojan ja ennustajan risteytys ja Johanna Kuuvan salaviisaan Ninan. Heidän myötään nauru tislautuu koko ajan kitkerämmäksi ja vapauttavammaksi. – – Ensimmäisen näytöksen huimimman aktin vetää Martti Manninen… – –Tuija Ernamo on hengästyttävän hauska, koskettava ja valloittava. – – Huimimman monologin vetää Heikki Kinnunen…”

AAMULEHTI, Markus Määttänen

 

TEHOSEKOITTIMELLINEN TSEHOVIA PUHUTTELEE NYKYPÄIVÄNÄKIN

Mikko Viherjuuri on suomentanut ja ohjannut loistotiimin miehittämän kirpakan komedian Tampereen Teatterin päänäyttämölle. – – Tampereen Teatterin esityksen alussa kauhistelin minkälaisen sopan Christopher Durang klassikoista on keittänyt, niin, ja minkälaiset mausteet Mikko Viherjuuri on keitokseen viskannut. Mutta eipä hätää: lopputulos on erinomaisen hullunkurinen. – – Ripauksen kreikkalaista mytologiaa tuo Aliisa Pulkkisen mainiolla tavalla esittämä kodinhoitaja Cassandra, jonka ennustajan hahmoon liittyy syvällinen ymmärrys muutoksesta. – – Elina Rintala on diivan roolissaan herkullinen komedienne. Rantalan puumanaisen turbovaihde vaihtuu vakuuttavalla tavalla juurensa löytäneen aikuisen naisen seesteisyydeksi. Mashan muutos on luettavissa myös kehonkielellä. Loistotulkinta. – –

KEMIA TOIMII, RYTMI TIKKAA

– – Tuija Ernamo on hykerryttävän mimiikan mestari. Nukkavierun Sonjan kuoriutuminen naamiaisten kuningattareksi on, hahmon imitoinnin kohteen, Maggie Smithin tavoin, Oscarinsa ansainnut. Yksittäisen monologin pituudesta huolimatta Heikki Kinnunen on Vanjan pieneleisessä komiikassa pistelemätön. Kinnusen ja Ernamon sanailu on kaksinpeliä parhaimmillaan: näyttelijöiden kemia toimii ja rytmi tikkaa tarkasti kuin jämäkkä Singer. – – Poikamaisen Piikin eli Martti Mannisen omintakeinen vaatteilla leikittely on riehakas, sarjakuvamaailman äänillä tehostettu antistrippaus. Johanna Kuuvan kirkasotsainen Nina on kuin ilman raikastava sade. Mikko Saastamoisen lavastuksessa on kaikki olennainen. Tsehovin vuosisatojen vaihteen kuvaus ja Durangin uusi tehosekoitus samoista teemoista ovat myös meidän aikamme kuva. Onni on aina muualla, vaikka Moskovaan tuskin kukaan enää kaipaakaan. Villikalkkunan lento oli, väliaplodeistakin päätellen, ensi-iltayleisön mieleen.”

YLÖJÄRVEN UUTISET, Päivi Kuokkanen

 

”Tampereen Teatterin Villikalkkuna nojaa älykkään käsikirjoituksen ja pitelemättömien konkarinäyttelijöiden varassa.”

– KANSAN UUTISET VERKKOLEHTI, Siskotuulikki Toijonen
Lue koko artikkeli tästä

 

 

Blogiarviot:

”Teksti on iskevää, monin eri tavoin humoristista ja monimerkityksellistä, joten jokaiselle pitäisi löytyä jotakin kiinnostavaa.”
One Night in Theatre

”Hienoa nykykomediaa upeilla roolivalinnoilla.”
Man Made Lifestyle, Gekko Paavilainen