Selkokielinen tiivistelmä
Niskavuoren nuori emäntä on Hella Wuolijoen kirjoittama draamanäytelmä. Näytelmä kertoo Niskavuoren emännän Loviisan elämästä ja onnettomasta avioliitosta. Niskavuoren talon isäntä Juhani on mennyt naimisiin Loviisan kanssa tämän rahojen takia. Niskavuoren talossa asuvat myös Juhanin sisaret Heta ja Kustaava sekä heidän äitinsä, Niskavuoren vanha emäntä. Juhanin siskon Hetan on vaikea hyväksyä Loviisaa uudeksi emännäksi. Loviisa yrittää miellyttää kaikkia.
Juhanilla on ollut vuosien ajan rakkaussuhde Niskavuoren talossa työskentelevään Malviinaan, ja heillä on yhteinen lapsi. Eräänä iltana Loviisa kuulee Juhanin ja Malviinan suhteesta ja järkyttyy. Loviisa juoksee metsään oman vauvansa kanssa. Talon väki etsii Loviisaa koko yön. Loviisa palaa aamulla Niskavuoren taloon ja samaan aikaan hänen isänsä tulee vierailulle. Ennen kuin tilanne ehditään selittämään, Niskavuoren vanha emäntä kuolee keinutuoliin.
Loviisa yrittää saada mieheltään tukea, mutta ei saa sitä. Juhani on valittu valtiopäivämieheksi (nykyään kansanedustaja) ja hän lähtee Helsinkiin valtiopäiville. Loviisa ryhtyy tarmokkaaksi emännäksi ja pakottaa Malviinan lähtemään talosta. Juhani palaa Helsingistä ja saa tietää Malviinan katoamisesta. Juhani alkaa juoda viinaa ja uhkaa tappaa itsensä.
Seuraavana päivänä Niskavuoren talon saliin tuodaan uudet, Loviisan rahoilla ostetut huonekalut. Taloon odotetaan arvokkaita vieraita Helsingistä. Juhani saapuu kotiin yhä humalassa ja Loviisa ottaa vieraat vastaan. Juhani alkaa tajuta tarvitsevansa Loviisaa ja pyytää tämän apua. Loviisa suostuu auttamaan. Loviisa suostuu rooliinsa Niskavuoren emäntänä ja valtiopäivämiehen vaimona, joka jää kaipaamaan rakkautta.

