Selkokielinen tiivistelmä
Oliver Twist on alun perin Charles Dickensin kirjoittama tunnettu romaani. Aila Lavaste ja Hilkka-Liisa Iivanainen ovat kirjoittaneet kirjan pohjalta näytelmän. Näytelmä sijoittuu 1800-luvun Lontooseen. Oliver Twist on nuori poika, joka asuu köyhäintalossa. Oliverin vanhemmat ovat kuolleet. Oliver karkaa köyhäintalosta ja tutustuu Taskuniekkaan ja Nancyyn, jotka ovat taskuvarkaita. Oliverista tulee Pomon, Monksin, Taskuniekan ja Nancyn apulainen. Kun Oliverin ensimmäinen varkausyritys epäonnistuu, hän tapaa rikkaan miehen nimeltä Herra Brownlow.
Oliver muuttaa Herra Brownlow’n luo. Kun Oliver tapaa asioillaan Nancyn ja Taskuniekan, Oliverista tulee jälleen varkaiden apulainen. Oliver ei enää palaa Herra Brownlow’n luo. Poliisi ampuu Oliveria jalkaan, kun Oliver yrittää murtautua rikkaan naisen taloon. Rikas nainen nimeltä Rose löytää Oliverin haavoittuneena. Oliver muuttaa Rosen luo asumaan.
Vanha rouva nimeltä Sally tunnustaa köyhäintalossa työskentelevälle Rouva Bumblelle, että hän varasti kuolevalta naiselta sormuksen ja medaljongin 16 vuotta sitten. Tuo kuollut nainen oli Oliverin äiti. Rouva Bumble löytää testamentin, jonka hän myy Herra Brownlow’lle. Testamentin mukaan Oliver on oikeutettu perintöön, jos Oliver ei varastele ennen kuin täyttää 18 vuotta. Jos Oliver rikkoo lakia, Oliverin velipuoli Monks perii kaiken. Pomo ja Monks yrittävät saada Oliverin varastelemaan. Nancy suojelee Oliveria ja kertoo kaiken Herra Brownlow’lle. Pomo suuttuu ja tappaa Nancyn. Pomo joutuu vankilaan. Selviää, että Oliver on Herra Brownlow’n kuolleen vaimon poika. Oliver muuttaa takaisin Herra Brownlow’n luo asumaan.

